Followers

Sunday, October 23, 2011

PEMIKIRAN MAHASISWA/I??????


".......halatuju mahasiswa,pemikiran mahasiswa,provokasi mahasiswa dan pelbagai lagi adakah salah wujudnya pemikiran mahasiswa ni,klu btl salah kami hanya mampu bersuara dan membantu untuk membentulkannya"


MAHASISWA/I ????? Mahasiswa/i merupakan golongan terpelajar dan yang mana golongan yang terpilih untuk memperdalam ilmu di kolej-kolej, kampus-kampus, universiti-universiti dan apa saja institut-institut pengajian yang dapat disama ertikan seperti gudang menimba ilmu di seluruh pelusuk dunia ini. Saya bukanlah seorang aktivis mahasiswa,apa lagi seorang pemimpin tertinggi di Universiti,sya hanya penuntut biasa IPTA kelahiran ‘anak jati sabah’. . Namun mata yang diberi,mulut yang diberi, Akal yang dikurniakan ilahi, Bukanlah sebagai aksesori untuk berdiam diri mengerti kehidupan umat di sekitar kampus,bukan juga sebagai perhiasan untuk berdiam diri mengerti dan memerhati kehidupan rakan-rakan di sekitar kampus. Namun Hakikatnya yang perlu diteliti,Kerana dengannya mahasiswa belajar erti untuk hidup berasaskan ilmu. Bukan sekadar belajar ilmu tanpa mengerti apa itu hukum alam.Mahasiswi sebenarnya secara tidak langsung telah menggalas satu amanah yang sangat besar, yang terpikul di atas pondok mereka sendiri..........


Universiti mempunyai warna politiknya sendiri,mahasiswa tetap bijaksana. Mereka mengerti semuanya. Namun mereka masih terleka dan biarkan sahaja,kenapa sikap mahasiswa/i sedemikian?sampai bila ingin dibuai mimpi.......sya menulis bukan atas dasar menuduh atau sebagai provokasi untuk mana2 pihak,namun untuk berkongsi dan mencari erti niat dihati. Apakah yang dihajat buatkan kita menutup mulut-mulut mahasiswa yang cerdik pandai. Sehinggakan kita memaksa mahasiswa/i mengenakan platfom yang sama dengan kita. Sehingga pelbagai platfom itu lusuh, dikotor,diluntur dan lesu itu terus dipakaikan kepada generasi anak Umat kita,generasi maruah anak bangsa kita.......sampai bila adakan platfom ini perlu dipikirkan?adakah perpecahan yang ingin dicapai?PIKIR-PIKIRKAN LAH WAHAI GENERASI MAHASISWA?I SEKALIAN..wujudnya kita bukan ingin menjadi pekerja suruhan oh tidak,Tetapi Mahasiswa adalah bakal pembuka jalan pemikiran bukan hanya mengikut jalan yg sedia ada sedangkan kita tau jln itu adalah jalan yang salah. Namun sya percaya Mahasiswa/i sekarang adalah pembuka minda yang sangat tinggi dan luar biasa "Hormatilah pemikiran mahasiswa"


BERINGATLAH WAHAI MAHASISWA/I,kita bukan mahasiswa/i yang hanya membawa bendera. Kita bukannya pengikut rentak orang luar disana. . Bukan semuanya perlu didemonstrasikan. Kita punya jatidiri,kita punya maruah diri,kita punya maruah bangsa kita sendiri. Apalah bezanya kita jika kita mahasiswa berfikiran di luar kotak. Orang luar yang sepatutnya tunduk hormat diatas kata pemikir dari orang muda bergelar mahasiswa.BANGKIT dan bersatu itu yang ingin dicapai bukan hanya perpecahan yg dicapai namum isu kebebasan mahasiswa melawan arus dalam pendekatan dunia komunis amat2 perlu dihapuskan.


"ya allah pimpinlah generasi kami dari insan yang menyayangi.bukan perpecahan yang kami ingin kecapi tp bersatu hati yg kami cari untuk anak generasi anak bangsa dikemudian hari"


..........Sejauh mana pemikiran mahasiswa/i yang lain.......

No comments:

Post a Comment