Followers

Monday, February 21, 2011

ASPIRASI UTHM BOIKOT PILIHANRAYA KAMPUS UTHM

pimpinan Pro - Aspirasi UTHM telah sebulat suara memboikot pilihanraya kampus UTHM biar btl????? selepas sesi penamaan calon td apa yang dilihat tiada lagi poster-poster calon-calon Pro - Aspirasi UTHM di naikkan di kampus.

Menurut sumber yang sya dapat,alas an pihak pro aspirasi memboilot pilihan raya kampus UTHM bukan lah saja tetapi dengan alas an tersendiri ha3x………pertama kali dalam sejarah UTHM buat penamaan calon sampai 2 kali….

Sehari selepas hari penamaan calon, pihak Hal Ehwal Pelajar (HEP) memanggil kesemua calon yang bertanding dalam satu perjumpaan tergempar membabitkan Timbalan Pendaftar HEP Abdul Malek Ibrahim pada jam 6.30 petang di hadapan pejabat bahagian itu bagi memaklumkan pembatalan keseluruhan proses penamaan calon disebabkan MASALAH TEKNIKAL.

Pihak Pro - Aspirasi UTHM menggariskan beberapa tuntutan kepada Pejabat Hal Ehwal Pelajar UTHM ;

(1) Apakah piawaian yang di gunakan apabila calon daripada pembangkang di manapointer di bawah 2.70 dibenarkan bertanding? Kali pertama dalam sejarah Pemilihan MPP, terdapat calon yang dibenarkan bertanding CPA di bawah 2.70. Terdapat calon daripada Pro - Aspirasi yang CPA di bawah 2.70, Dekan Fakulti tidak benarkan bertanding tetapi calon daripada pembangkang dibenarkan. Minta penjelasan.

(2) Peraturan kempen di buat secara lisan tanpa hitam putih dengan peraturan-peraturan yang memperlekehkan mahasiswa. Apakah rasional kempen telah di buat secara berjadual iaitu telah ditetapkan masa di kolej-kolej kediaman. Adakah ini sekolah? Di mana kebebasan mahasiswa untuk berpolitik di kampus seolah-olah peraturan pada tahun ini mengikat mahasiswa untuk menyuarakan hasrat sebagai pimpinan sempena pilihanraya kampus. Malah lebih mengejutkan untuk berkempen sahaja sekarang terpaksa meminta kebenaran pengetua ataupun felo. Apakah rasionalnya pada tahun ini? Peraturan ini kalau di lihat di sebut hanya secara lisan tanpa apa-apa notis, buku panduan, atau apa-apapun yang yang bercetak.

(3) Halangan berkempen di media baru. Tidak membenarkan mahasiswa berkempen di Facebook. Kita sekarang di abad-21. Sedangkan dunia luar sekarang menggerakkan segalanya melalui media baru seperti Facebook. Lihat sahaja bagaimana gerakan di Mesir dimulakan di Facebook. Apakah rasional halangan berkempen menggunakan media baru oleh Pejabat HEP pada tahun ini?

(4) Halangan berkempen menggunakan idea kreatif seperti berkonvoi. Maka kehangatan yang di tunggu-tunggu hanya setahun sekali oleh masayrakat kampus telah terpadam. Sekali lagi peraturan baru yang tidak rasional.

BERDASARKAN ini, pihak Pro - Aspirasi telah membekukan segala kempen pada hari ini, sehingga satu penjelasan di buat oleh Pejabat Hal Ehwal Pelajar. Pihak Pro - Aspirasi telah membawa isu ini ke peringkat atasan Pentadbiran Universiti untuk diberikan perhatian. Pihak Pro - Aspirasi UTHM tidak teragak-agak untuk menyuruh calon-calon kami menarik diri dalam masa terdekat ini termasuklah yang telah menang untuk memboikot pilihanraya kampus kali ini.

Untuk sesi pada malam ini bersama sempena roadshow TNC HEPA, pihak Pro - Aspirasi tidak akan memakai baju rasmi Pro - Aspirasi dan calon-calon kami tidak akan berkempen pada malam ini.

(sumber: http://aspirasiuthm.blogspot.com/2011/02/pro-aspirasi-uthm-boikot-pilihanraya.html)

No comments:

Post a Comment